Trekking Sapa

26 juli 2014 - Halong Bay, Vietnam

Verslag volgt met relaas van eerste dag trekking terwijl we nu al weer enkele dagen verder zijn . Jammer dat ik vooral niet de energie heb om direct te bloggen om al de impressies te noteren.
Drie dagen Sapa waren overweldigend. Sapa ligt op 1600 meter maar het busje bracht ons nog wat lager. De eerste dag trekking regende het continu, vaak  zelfs heeel hard. Vermits het hier wat kouder kan zijn, is het klimaat subtropisch. Vooral bamboe, toch en bladerdak , veel struiken met grote bladeren. We wandelden echt letterlijk tussen de rijstvelden en hoge struiken door een ongelooflijk mooi landschap van heuvels en rijstvelden. We stapten door rivieren met onze blote voeten die nu toch een gevaarlijke stroming hadden gezien de recente heftige regenval.... stilaan kwamen we terug in ? de  bewoonde wereld. Rode Thay leven hier heel geisoleerd volgens het patriarche principe. We zagen niet veel mensen. de mannen gaan nu buiten de oogst en planttijd werken bij de wegenwerken om wat geld te verdienen; Hun principes en kleding zijn nog hetzelfde maar sommigen hebben wel TV wat ik jammer vind en bijna allen een gsm. Stromend water niet , electriciteit wel en een hoofdweg maar verder tussen de huisjes modderpaden.Sanitair is er ook niet.  We hadden een drager mee en een gids. Die had ons beloofd dat we ergens zouden gaan waar er geen touristen kwamen. Dit geloofde ik wel. Ze zaten allemaal eerder ons te bekijken vooral Ruben omdat hij zo groot is.  Ik maakte een foto van een kindje maar dat werd niet geapprecieerd want daar mee kan je de geest van het kind wegnemen. ik heb de foto maar vlug gedelete hopelijk heeft het kind geen schade. We deelden wat koekjes en stiften uit maar ik had er niet aan gedacht dat ze bijna geen gewoon papier hebben. Toen ontdekte ik nog de bloedzuiger op mijn  been.... Als we vertrokken zeiden de mensen niets. Ze keken alsof ze blij waren dat de duivel weer weg was.

We stapten verder door afwisselend jungle, dorpjes, rijstvelden..... Heel mooi ondanks de regen.  We ontmoetten nog Mongh, zwart , rood en groen. Groene zijn de rijken omdat ze kadamund??? een kruid telen waarvoor ze veel geld krijgen. We vinden het niet direct terug op google. Hier leven ze dus op paalwoningen om overstromingen of dieren tegen te houden met ramen want het kan koud zijn.
Ik ging in een dorpje naar een toilet. Echt waar heel proper en goed over nagedacht. Enkele bamboestokjes als vloer over de rivier waarna je op franse principes je behoefte in het gat zijnde de rivier laat lopen, maaar wel goed over nagedacht want loopt direct weg. Buitengekomen kan je je handen wassen in het propere deel van de rivier.

We kwamen heeeel nat en heeeel moe aan ons lodge toe. MACHTIG: een paalwoning in bamboe. We sliepen op de eerste verdieping elk in een kamer met nette bedden en konden op het terras onze thee drinken met zicht op de fangipan berg. Naast ons donderde een bergrivier wat wel lawaai gaf maar zo'n natuurlijk geluid stoort niet.

Die mensen verwenden ons weer veel te fel. We kregenFRITTEN  als voorgerecht en smorgens pannekoeken MET CHOCOLADESAUS: hoveel moeite hebben ze niet moeten doen om dat in orde te brengen. GEWELDIG!

We zetten onze tocht de tweede dag verder. We bezoeken eerst hoe een vrouw bamboepapier maakt, niets geensceneerd , onze gids had opgemerkt dat ze ermee bezig was.

De tweede dag stap was ook weer heel mooi , ditmaal echt in de rijstvelden zonder padje maar van de ene dam naar de andere tot aan een rivier waar we in de bedding liepen. Laatste deel was dus terug altijd klimmen bij temperaturen tot  38 graden: DODELWe hebbenIJK! wat waren we blij dat we aan het cafeetje waren waar onze drager aikee noodles voor ons gemaakt had: LEKKER op zon moment.

Hier leven de mensen dus volgens tradities van eeuwen geleden. ER was een dode in het dorp. Ze schieten dan met een oud zelfgemaakt geweer drie keer om de dertig minuten. Iedereen van de stam moet naar het huis van de dode komen, die drie dagen wordt opgehangen aan een koord ;; dan kan hij al opstijgen naar de geesten. Iedereen die komt moet een gift doen , bepaald volgens stand en leeftijd. De familie van de overledene moet een buffel slachten en een feestmaaltijd houden.

Ga nu ontbijten in CAT Bay natuurreservaat. we logeren in een heel eenvoudige bungalow met de nodige kakkerlakken waar vooral wout angst van had. HIj heeft bj mij geslapen en dat is nog aardig gelukt . Op om te gaan kayakken? Moet zeggen dat bij deze hitte je continu in een sauna zit en dat  het na vier dagen intensieve activiteiten wel begint te wegen. Komaan ma, volhouden want mijn mannen zijn zzoooo sterk. =wat een geweldige kinderen ( en man) hebben wij; buiten over de kakkerlakken is er nog niets gezaagd; ze eten alles , doen heel intensief ( te ) mee.

fijn zo'n gezin. altijd wat meer tijd voor maken!

1. Wailly:
    29 juli 2014
    mooi
    heb gepland van bay halon nachttrein te nemen naar sa pa
    zou 14 uren duren maar in couchette dan
    kijk ernaar uit suggesties zijn welkom bedankt voor je reisverslag