Etnische stammen in het Regenwoud: FANTASTISCH MOOI

23 juli 2014 - Sapa, Vietnam

Als ik dit schrijf zijn we in Topaz Ecolodge dicht bij Sapa in een bergachtig deel ( toch tot 3014 m) in het N-NW van Vietnam dicht bij chinese grens. Eindelijk verbinding want eerst was er niet eens electriciteit.

We zijn nu twee dagen in dit deel van het land en dit is toch al bijna het mooiste dat ik ooit gezien heb en zeker en vast het speciaalste dat we al gedaan hebben, zonder dat het veel geld kost.

Hoe zot kan ne mens zijn om dit vakantie te noemen : eerste dag stappen in de gietende regen met valpartijen tot gevolg ( heb een ei van een hematoom op mijn zitbeen auw),, allergische reactie op insectebeet en aanval door bloedzuiger die het nodig vond om een aderlating bij mij te doen.... Tweede dag bloedhete zon maar ik vond dat nog erger dan regen.

Maar ik ben weer van de hak op de tak aan 't springen en wil seffens gaan slapen, dus eventjes kort.

Maandag hebben we Hanoi bezocht. Verplicht nummer het mausoleum van Ho Shi MIn en de paalwoning waar hij gewoond heeft ipv zijn paleis. Ze bestempelen hem hier als een held en ik zou misschien wel eens een ' neutrale ' biografie willen lezen want het leek me inderdaad een wijs man. Daarna de tempel van literatuur wat reeds in 1076 gesticht werd en als eerste universiteit wordt beschouwd. Heel wat chinese invloeden in de gewoonten en architectuur. Heel mooi en rustig complex. Daarna nog een pagode ( verschil tussen tempel en pagode is dat in een tempel de voorouders of geesten of wijzen of .... worden vereerd en in de pagode Boeddha).

Daarna hebben we gelunchd en dan zijn we naar het historisch museum van vietnam geweest waar alle uitleg in het vietnamees stond, dus we moesten voortgaan op de uitleg van de gids die weer wat gekleurd was. Tot slot nog een tempeltje en een pagode maar niet speciaal.Daarna konden we niet kiezen, Ruben vond het schandelijk want beschouwde zich als ne luie rijke, maar we moesten mee met de fietstaxis die ons in de drukte door het oud stadsgedeelte rondreden. Deze zetten ons af aan het restaurant waar we ons nog eens lieten gaan, ruben met krab.

Dan volgde er een psychedelisch deel. We moesten in de lobby van een restaurant wachten op de trein en gingen langs een achterdeur op iets wat een perron moest zijn maar eigenlijk wegenwerken waren en dat in een hoofdstad. Er stond niets aangeduid en mensen snelden voorbij. We moesten gewoon over de sporen stappen naar onze trein die we vonden dankzij onze gids maar anders was het onmogelijk geweest. De cabine met soft matras??? was heel vuil en er lag nog een rotte appel; De bedden waren net iets te kort voor  rRuben en mezelf. Als de reizigers naast ons rookten, kwam de rook gewoon bij ons binnen. De trein maakte een afschuwelijk geluid van continu getjoek met heel regelmatig een slag alszof ze met een hamer sloegen. Slapen was voor mij onmogelijk maar Ruben en Wout vonden het nog OK. om zes uur smorgens kwam de man vragen of we koffie wilden.

We hebben direct onze trekkingskleren aangetrokken. Aangekomen in Lau Kai werden we opgepikt en naar Sapa gebracht. Het regende maar de scenery was al heel mooi. We hadden geluk gisteren en eergisteren was de Tyfoon gepasseerd ( remember  dt alle guides zeiden dat alles ok zou zijn) waardoor het overvloedig geregend had met overstromingen en dodeljke slachtoffer. Eentje zijn we tegengekomen een buffalo die ze gewoon ter plaatst slachtten en verdeelden.

In sapa stonden de stammen meisjes ons op te wachten met een luid gejoel. Wel iets erover eigenlijk. We zijn in een hotel ontbijt gaan nemen . We konden na enig aandringen toch onze initiele geplande route aanvangen. NOg eens een uurtje met het busje over modderige wegen waar er ook veel overgespoelde wegen waren.

Rest volgt morgen of weet niet goed wanneer want morgen slapen we weer op de trein. HELLLLP

1. Tante Mie:
    24 juli 2014
    Das precies weer een kei toffe vakantie!!!!!Geniet ervan!! Als ik het zo allemaal lees vrees ik wel dat jullie niet uitgerust zullen zijn !!!Groetjes van ons allemaal !!