Laatste loodjes

2 augustus 2014 - Brussels, België

vervolg van onze  Vietnamtrip
Halong Bay , Catbay Island : We zijn de eerste dag ‘savonds nog even gaan zwemmen in de baai met heel warm water tussen de visjes. Hmm deed deugd.
De tweede dag in Halong Bay hebben we rustig ontbeten weerom lekkere appelpannekoeken.  Daarna zijn we met de fiets naar een aanlegsteiger gegaan  waar een bootje ons oppikte en naar een ander deel van de baai bracht. We kregen toen al een mooi niet toeristisch zicht op de  baai met de honderden rotsvormingen : echt inderdaad een wereldwonder want het water ertussen is amper 20 meter diep, anders dan de fjorden. Sommigen zijn echt gelijk een eiland, anderen zijn amper een rots die bovensteekt. We zien de vissersdorpen op het water maar de regering probeert deze mensen te reloceren naar het vaste land owv mileu-issues ( bang dat er teveel zou gevist en gescharreld worden) Toch wel bijzonder hoe deze mensen leven met zelfs een school op water. Als er een tyfoon dreigt gaan ze schuilen in een grot.
De boot zet ons af op een drijvend restaurant waar ze vissen, kreeften , inktvissen kweken. De man heeft een reuzevis als huisdier die hij onder zijn woning in een net zitten heeft die wel 60 kg weegt maar ENORM groot is. We kunnen er niet van over.  We gaan daar een beetje kajakken op de baai. Ook w el tof maar Ruben is niet erg te spreken over mijn kajakkadans. We moeten om  11 uur terug zijn voor de luncht; Die is wel lekker met snake)head fish wat we vermoeden dat een meerval is  en inktvis.  Bijzonder wat er in zo’n eenvoudige keuken kan gemaakt worden met een ongelooflijk lekker sausje erbij.
Dan begint de eerste tegenvaller van de vakantie. De gids verandert de planning steeds en geeft er een achteraf gezien leugenachtige verklaring aan. Eerst zouden we om  Een uur op de boot gaan na een ritje met een speedboot maar het is iets van teapot island en dat we –de kapitein  de tickets heeft, dus we vertrekken twee uur later terwijl we daar alleen maar op dat houten vlot kunnen zitten.
Het tochtje met de speedboot naar de slaapboot is wel spectaculair maar mocht van mij wat trager gaan, maar dat ging volgens de gids niet. Dan komen we in een baai waar wel 100 bijna identieke boten liggen  om te zoeken naar de onze. Weer een beetje een speciaal verhaal dat de kapitein niet op tijd is maar achteraf  blijkt hij gewoon op een andere plaats ligt. We leggen aan en stappen in: de kamers zijn wel heel dik in orde met een sjieke douche en al een van de beste bedden die we gehad hebben.  We gaan op het zonnedek zitten waar een barjongen ons stalkt om toch maar vanalles te drinken.  Er zitten ook britten. Het lijkt of er niemand anders is, maar dan blijkt dat die mensen naar een grot zijn en het strand. De jongens zijn het zitten en zonnen na een uurtje al weer moe en vragen of ze mogen zwemmen rond de boot maar dat mag blijkbaar niet. We zullen ook niet meer naar het strand varen en zelfs vandaag helemaal niet meer varen terwijl ons dat wel zo was voorgesteld. Even een teleurstelling en dat zien ze op  onze gezichten. De manager is heel ontgoocheld over onze discussie????  Enfin we leggen ons verder neer op het dek; even later is er een kook demonstratie. Geuss what : het maken van springrolls die komen ons oren al wat uit.  Maar we komen daar toch aan de praat met de andere gasten een bond allegaartje van vietnamezen,  engelsen, zuidkoreaanse, portugezen, japanezen , Spanjaarden en Fransen.  We krijgen een heel lekker dinner waarbij het eten mooi wordt gepresenteerd.  Na drie glazen wijn en wat nakeuvelen op het dek met vele boten en lichtjes om ons heen sluiten we een mooie avond af in een ZALIG bed.
Goed uitgeslapen varen we de volgende morgen naar een grot die nogal mini is uitgevallen maar enfin we kunnen niet zeggen dat er geen uitstap meer is gebeurd.
Om negen uur smorgens begint de boot dan eindelijk rond te varen in Halong Baai. Weerom kunnen we genieten van het mooie uitzicht, maar nu samen met vijfhonderd andere boten.
Dan zien we een demonstratie hoe de kok bloemen en figuren maakt uit groenten :echt een kunstig werkje en vergt veel behendigheid.
Dan nog maar eens lunchen met eten dat weerom heel lekker is. Dezelfde vis met ook een lekker sausje en uniek voor de eerste keer hier de allerlekkerste aubergines. Tegen dan zijn we aangemeerd in halong city.  We stappen over op een bus die ons naar Hanoi brengt. Terwijl we rijden giet het pijpenstelen; We hebben al veel geluk gehad want nogaleens valt de regen op een moment dat het voor ons niet echt deert;
We checken terug in in het hungngoc  hotel en ja hoor onze juwelendozen zijn geleverd. Jan en ik krijgen de suite kamer met heel wat antieke vietnameze meubels. MOOOI . We gaan naar het marionetten theater op water waarbij de auteurs in het water staan en houten poppen die mooi aangekleed zijn bewegen met een stok/koord. Dit gaat gepaard met vietnameze muziek o peen eensnairig instrument en tevens gezang. Beetje kinderachtige thema’q maar wel eens mooi om te zien.  We eten daarna in een vrij chique restaurant en kiezen wat westere dingen . Heel verzorgd en lekker eigenlijk.  Daarna wandelen we nog wat op de plaatselijke markt vooral voor vietnamezen maar Ruben vindt dat veel te druk. Zij gaan slapen en wij lopen nog even voort op zoek naar de performers die er zouden zijn volgens de gids maar we vinden ze toch niet.  Moe slapen we voor de laatste maal in Vietnam ditmaal ook in een antiek dus keihard bed.
OP maandag houden onze bezigheden niet veel meer in dan inpakken en ons voorbereiden. Vele musea zijn dicht en  we hebben verder alle highlights van Hanoi al gedaan. We wandelen rond het meer dat heel mooi is, verzorgd met vele banken. Ook een genot voor de vietnamezen. We worden aangevallen door een schoenen kuiser die hiervoor 250000 dong vraagt , help zon 10 euro maar het aan de stok krijgt met jan die dat wat veel vindt.  We wandelen verder naar het enige museum dat open is  met name de franse gevangenis waar revolutionairen op een schandalige manier werden gevangen gehouden. Dit tot voorbij 1952  om eerlijk te zijn vergelijkbaar met Auschwitch.  Wel gruwelijk. Onder weg wordt onze aandacht getrokken door grote aquaria met reusachtige krabben en  kreeften in.  Dit is een seafood restaurant met verse materialen dat is duidelijk. Hmm daar hebben we zin in.  Dit is toch niet voor toeristen bedoeld want de serveersters kunnen amper Engels . Ze hebben echt een tiental soorten vis, lobster , krab, schelpen, oesters en ook softshells. Ik vraag wat dat is en meteen laten ze het levend exemplaar zien. Een schildpadje met een zacht deksel ipv hard steekt haar  lief hoofdje eruit en ik heb meteen al geen honger meer. Ik ga voor zeepaling en help ook hier komen ze trots het levend exemplaar eerst laten zien. Nee dat had niet gemoeten.  Wout eet lekker zalm, Ruben overheerlijke Zeebaars en Jan schelpen. De  zee paling geeft een speciaal vlees wat wel lekker is maar er zijn ook vele graten,  de huid en dergelijke allen er nog bij. Nee dit had beter gekunnen . Ondertussen is het weer heel hard beginnen te regenen . Als we aanstalten maken om door t egaan want twee uur smiddags is sluitingstijd komen zemet drie vragen of we aub niet blijven zitten wijzend naar buiten en naar de stoel. We krijgen prompt een propere tafel en gratis thee aangeboden.  Echt zo vriendelijk zijn ze hier en dit zonder extra  winstbejag. Doet deugd.  De regen houdt op en daarmee onze tijd in Vietnam ook; We haasten ons naar het hotel terug en stoppen nog vlug om de wheezel koffie te kopen. Dit is een koffieboon die voorverteerd is door wezels. Help het idee maar we hebben al eens van de koffie geproefd en inderdaad hij is lekker.
In het hotel  drinken we nog vlug iets, halen de was op , veranderen van kleren naar dingen die aangepast zijn aan de  18 graden als we zullen landen in het regenachtige zaventem en hup dan de bus in, die weer supperstipt is, naar de airport  en naar onze vlucht naar huis met eerst een dikke vettige hamburger binnengeslagen te hebben kwestie van ons al aan te terug in te leven in het gewone leven volgens onze Ruben.
Einde van een speciale Vakantie! Toch mooi! Lekker en veel eten, vriendelijke mensen, mooie natuur,....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade